تحلیلی برکتاب روح پول

ساخت وبلاگ

محتواي ارائه شده در رونمايي روح پول در نشست انجمن زنان كارآفرين ایران

روح پول اثر لين تويست، ترجمه فرح و آزاده رادنژاد، توسط انتشارات آموزه در سال جاري منتشر شده است. مترجمان از طريق ترجمه

كتاب زندگي شجاعانه اثر برنه براون با اين كتاب آشنا شدند. برنه براون طرفدار و تحت تأثير نظريه كمبود و بسندگي لين توئيست است و

از اين نظريه در توضيح نظريات شرم تاب آوري و شجاعت آسيب پذيري خود بسيار بهره برده است .

لين توئيست يك فعال جهاني است كه بيش از چهار دهه در پروژه گرسنگي در جايگاه رئيس پروژه و نيز جمع آورنده كمك مالي در بيش از

چهل كشور جهان فعاليت كرده است . او از آنجا كه به فقير منبع ها و غني منبع ها در سرتاسر جهان ارتباط تنگاتنگ داشته است درك خاصي

در مورد پول ، سازو كار آن پيدا كرده است . و معتقد است پول جايگاه خود را به عنوان ابزار از دست داده و به تنها هدف آدمي ومبناي

ارزشمندي او تبديل شده است . نويسنده مي گويد جهان بيني كمبود، كه نگاهي بسيار شايع بين مردم كره زمين است، در اين تغيير جايگاه

بسيار مهم بوده است. نتيجه اين تغيير جايگاه از يك سو نابودي محيط زيست و حيات پايدار بر روي كره زمين بوده است و از سوي ديگر

از دست رفتن احساس يكپارچگي و انسجام فردي . چون باعث شده است كه افراد به خاطر پول و براي پول بسياري از ارزشهاي بنيادي خود

را ناديده بگيرند و در نتيجه كسي شوند كه خود قبولش ندارند و به آن افتخار نمي كنند. و براي تغيير اين وضعيت و نجات جهان و حيات

كره زمين لازم است كه پول به جايگاه ابزار بودن خود باز گردد و روح آدمي __ ارزشهاي بنيادي و جوهري انساني كه حافظ زندگي اند _ بر

ان سوار گردد. بنابر اين روح پول در حقيقت روح ارزش محور آدمي است.

داستان هفت دلاور يكي از داستانهاي واقعي و جذاب كتاب تجربه خود نويسنده است . اين داستان خواننده را به بنگلادش دهه هشتاد م

ميبرد وقتي كه يك كاسه بزرگ گدايي بود و نشان مي دهد كه لين توئيست و پروژه گرسنگي چگونه موفق شدند با تغيير«نگاه كمبود

محور» مردم بنگلادش به «نگاه بسنده محور» و خوداتكا از طريق برگزاري «كارگاههاي رويا، تعهد و عمل» ، به تغيير نگرش مردم بنگلادش

كمك كنند . در اين داستان ماجراي روستايي مردي بنگلادشي به نام زيلو روايت ميشود كه پس از شركت در يك دوره از كارگاههاي خانم

لين توئيست به روستاي فقر زده خود باز مي گردد و با شش تن از افراد روستا گروهي هفت نفره را تشكيل ميدهند و با توجه به منابع

موجود روستا آن را چنان متحول ميكنند كه ميتواند 18 هزار نفر از ساكنان خود و روستاهاي مجاور را به لحاظ كار و معاش تأمين گرداند.

اين داستان بسيار جذاب به عنوان سفر ازكمبود به بسندگي از طريق رويا پردازي تعهد و عمل بسيار برانگيزاننده و قابل تامل و قابل الگو

برداري است.

از نكات ديگري كه در رونمايي انجمن زنان كارآفرين توسط خانم آزاده رادنژاد مطرح شد نگاه نويسنده به نيكوكاري و خيريه بود و نقد او بر

خيريه سنتي كه مردم را بر محور پول به دارا و ندار تقسيم ميكند . نويسنده معتقد است در خيريه سنتي پول تنها منبع ارزشمند تلقي ميشود و

با تلاش براي گرفتن پول از داراها و رساندن آن به ندارها فقط شكاف طبقاتي و فقر نهادينه مي شود و حكومتهاي ناعادلانه قوي تر مي گردند

در حالي كه در نيكوكاري مدرن كه پول تنها يكي از منابع است و نه بهترين و مهمترين، افراد فقير منبع و غني منبع با مشاركت و همياري

وارد كارگروهي خلاقانه ميشوند . در خيريه مدرن همه افراد دارا به حساب مي آيند و مسير دستيابي به عدالت اجتماعي هموارتر مي

گردد..

ما زنان مدیر کارآفرین...
ما را در سایت ما زنان مدیر کارآفرین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ma-karafarinana بازدید : 77 تاريخ : يکشنبه 21 اسفند 1401 ساعت: 15:42